Du har sikker overvejet dette: Jeg vil gerne dele noget på LinkedIn, men skal jeg skrive et indlæg eller en artikel? I dag får du svaret én gang for alle – pakket pænt ind i en forståelig forklaring. Og det er ikke kun mig, du skal lytte til; men også kloge folk som Morten Vium, Uffe Lyngaae og Lotte Birkmose, som jeg citerer.

Øhm, skal jeg skrive et indlæg eller en artikel på LinkedIn?

Det er der flere, der har spurgt mig om (… i hvert fald flere end to personer, og så er det legit at tage op). Og det vil jeg da gerne give mit mest kvalificerede bud på, nu hvor jeg ikke laver andet end at skrive tekster (løgn; jeg laver også amatørskitser af vores kreative levendegørelser af branding- og kommunikationsstrategier).

 

SVAR: Start med LinkedIn-indlægget

Du kan starte med den forudsætning om, at du skal skrive et LinkedIn-indlæg. Du har derfor en naturlig begrænsning på 1300 tegn, som du må holde dig inden for.

Begrænsningen er en gave til dig; en gave, der tvinger dig til at skære ind til benet og kun få sagt det allervigtigste. Pointen. Det gode eksempel.

For mange er den korte tekst den sværeste. Se bare på Mark Twain (og sikkert også andre), som har skrevet disse udødelige ord:

“I apologize for such a long letter – I didn’t have time to write a short one”

Anyways, mens du skriver, finder du måske ud af (det hænder ofte for mig), at den pointe, du havde, vokser sig større. Måske er du kommet på endnu et konge-eksempel, der underbygger din pointe. Måske har du fundet en fed illustration, der ville pynte mellem to afsnit. Og måske giver det hele pludselig meget mere mening at publicere det som en LinkedIn-artikel. Men du skal altid starte med at tænke din tekst som et LinkedIn-indlæg – in your head.

LinkedIn-artiklen må dog ikke bare blive en større buffettallerken, hvor du fylder på, indtil der ikke kan være mere. Målet bør altid være et lækkert (og lige tilpas stort) måltid, som Morten Vium prædiker (og så lytter man sgu!).

Og der kunne vi sådan set godt stoppe denne artikel. Men jeg har flere pointer, der er værd at tage med, når du skal vælge mellem indlæg eller artikel.

For at det ik’ skal være løgn, så startede denne tekst, du læser lige nu, som et LinkedIn-indlæg. Men da jeg fik en masse gode kommentarer på indlægget (bl.a. fra min kloge chef (fedte-point, I know, men dumt at undlade), Uffe Lyngaae), var det oplagt at tage dem med i artiklen her.

Fx pointen om, hvorfor LinkedIn-artiklen er bedre end et indlæg…

 

Derfor er LinkedIn-artiklen er bedre

Lad mig starte med et citat. Det er altid godt. Med mindre du citerer en ond diktator. Jeg nøjes nu med et fra min chef:

“Artikler bliver på din profil og kan hjælpe dig med at blive fundet i lang tid fremover. Indlæg fordufter som en prut ved glemslens flod” – Uffe Lyngaae

Ja, Uffe har en stinkende god pointe.

Artiklerne kan folk finde på din profil. Og de forsvinder ikke bare sådan lige. Modsat indlæggene, der typisk bliver hurtigt væk – “som tis i en våddragt” (som Lotte Birkmose supplerede i kommentarfeltet).

Og så er der hele SEO-aspektet. For de gode artikler bliver indekseret i Google. På menneskesprog betyder det, at du kan blive fundet, når folk Googler de temaer, du skriver om. Og du kan også blive fundet på LinkedIn af de mange recruiters, der søger på buzzwords.

Well, der har du svaret. Du skal altid starte med at skrive et LinkedIn-indlæg (in your head. In your heeeeeeaaaaaad). Og taler det for at gå artikelvejen i stedet, så har du et genialt udgangspunkt med en kort og koncis tekst.

Se så at komme i gang med at skrive noget mere! 😉 Jeg vil jo gerne høre, hvad du har på hjerte <3

Og ligegyldigt om du vælger at gå med et indlæg eller en artikel, så har jeg i øvrigt en opskrift på succes på LinkedIn. Der er kun 3 ingredienser, og dem har jeg beskrevet i denne artikel:

De tre ingredienser i et succesfuldt LinkedIn-indlæg