Hvilken velsignelse (som jeg bliver nødt til at dele med dig)
— i denne uge er jeg tilbage i Zambia som frivillig, hvor jeg har boet og arbejdet tilbage i 2010-2011-2012.

Og det er som om, at det hele går op i en højere enhed nu.

For siden jeg vendte tilbage til DK, har jeg brugt 5 år på universitetet på at specialisere mig i kommunikation (BA) og virksomhedskommunikation (cand.), og jeg har +2 års erfaring på bureau i bro.

Aldrig har jeg oplevet stor fornøjelse af at undervise, facilitere workshops og dele min viden ud. Og aldrig har jeg oplevet, at det er blevet taget godt imod som her.

Jeg har ført en mini-logbog, og her får du pointerne fra det, jeg har undervist i og delt. Så hvis du er nysgerrig på, hvad det egentlig er, jeg har lavet de sidste par dage, så læs med.

#DAG1: Workshop med staff
Sammen med medarbejderne i Dream Factory Zambia har vi nu fået prioriteret vores målgrupper, kortlagt touchpoints med målgrupperne og fået nye initiativer til den eksterne kommunikation lagt i støbeskeen.

#DAG2: Workshop med kvindeprojektet
Et af vores projekter (“Women Empowerment”) tager hvert år en gruppe på 20-30 udsatte kvinder (typisk fattige, enlige mødre). De bliver trænet i at opstarte business; både i at producere egne varer og i at sælge dem. Vi tog ud for at besøge kvinderne, give en opmuntring og et par ord med på vejen.

Kort inden vi tog derhen, blev jeg spurgt, om jeg havde lyst til at sige noget. Det var egentligt ikke planen. Men jeg tænkte: Jooow, det vil jeg da egentlig gerne. Og svarede: Hvis jeg må få lidt tid til at lære dem at kende, så kan jeg måske snakke med dem om markedsføring?

Og det var lige, hvad der skete.

Well, faktisk så endte det med, at kvinderne og jeg havde en enorm god dialog: De delte gode råd med hinanden til, hvordan man får sine varer solgt.

Og bagefter kunne jeg ‘toppe up’ med nogle af mine anbefalinger til, hvad man kan gøre med meget få midler.

Overskrifterne var:

  • Opbygge og vedligeholde relationer: det handler sådan set bare om helt almindelig god kundeservice

  • Skabe ambassadører: fx ved at give de nuværende kunder fordele ved at henvise nye kunder til biksen

  • Skabe awareness over for nye kunder: fx ved at skille sig ud fra de andre 20 totalt identiske tomatsælgere ved at bruge skilte foran biksen

  • Product sampling: Det handler om fordelene ved at samle flere produkter i én kasse. Fx dem, der sælger madvarer, kan med fordel lave en produktsamling, der hedder “Dagens måltid” i stedet for kun at sælge produkterne enkeltvis; tomat, kål, fisk for eksempel.

  • Tale til kundens behov, følelser og interesser: Min favorit. Den var særligt sjov. Jeg tog fat i nogle af de produkter, som kvinderne producerer og sælger, og gav mit lynhurtige copywriter-bud på, hvad der kunne stå på deres skilte foran butikken.

1. En solgte kyllinger:

    2. En anden solgte sukker, og her blev teksten:

    “What are you having in your tea?

    – Sugar, of course. The best in Nkwazi”

    3. En tredje solgte kul, og her blev teksten:

    “Don’t want to freeze tonight?

    – get the best charcoal in Ndola here”

    Og sidenote: Når det er vinter i Zambia (juni/juli), så er det pissehamrende koldt om natten. Vi snakker lige omkring frysepunktet.

    … Seriøst. Du skulle have set deres ansigter, da 5-øren faldt. De kunne forstå ‘opskriften’. De kunne mærke behovet selv. De kender godt følelsen af at fryse. De kender godt til det at være sulten. Og er der noget, der er typisk zambisk, så er det de ENORME mængder sukker, de putter i teen.

    Opskriften var:

    1. Tal til kundens følelser og behov

    2. Stil et spørgsmål

    3. Besvar det med dit produkt

    4. Angiv hvem, der sælger det

    5. Tilføj noget visuelt.

    Prøv lige at spørg, om jeg var helt høj, da jeg forlod (hvad der pludselig havde udviklet sig til en) workshop.

     

    #Dag3: I dag er det Zambias Independence Day. Så ingen workshops. Kun afslapning, fest og fejring. Personligt får jeg besøg af en gammel ven, Wana, som jeg lærte at kende tilbage i 2010. Det blir’ godt at se hende igen 🙂

    I morgen torsdag #Dag 4 står den på strategiseminar med staff og med bestyrelsen i Dream Factory Zambia.

    Hvis du synes, det vil være interessant at høre (mere) om, så smid endelig endelig en kommentar hernede 👇