Signe Kold Andersen var lige så kølig som hendes efternavn, da hun foreslog at fortælle om sit første ønskejob i stedet for den klassiske #MitFørsteJob – og jeg blev med det samme varm på ideen.
Derfor skal du nu læse lidt om livet som social medie-redaktør hos Mellemfolkeligt Samvirke.
Take it away, Signe.
Faktaboks:
Navn: Signe Kold Andersen
Alder: 31
Uddannelse: ½ BA i Marketing and Management Communication + BA i lingvistik og cand.mag. i retorik
Twitter-handle: @SigneKold
LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/signekoldandersen
Hjemmeside: www.signekold.dk
Hvilket job har du?
Lige nu sidder jeg i et barselsvikariat som social medie-redaktør hos Mellemfolkeligt Samvirke. MS er en udviklingsorganisation med omkring 75 ansatte på sekretariatet i København, der arbejder med emner såsom skattely, ulighed og kvinders rettigheder.
Men mit første rigtige voksenjob var faktisk som receptionist hos mit gamle praktiksted: web- og kommunikationsbureauet Danmarks Kirkelige Mediecenter (DKM).
Hvordan fik du det?
Direktøren ringede simpelthen og spurgte, om jeg kunne springe til, fordi deres receptionist var blevet sygemeldt i længere tid.
Hvad fik dig til at sige ja til jobbet?
Selvom det ikke umiddelbart var en drømmestilling, vidste jeg, at jeg ville komme tæt på min store interesse for NGO’er, da bureauet har en del af dem som kunder. Så hvorfor egentlig ikke. Receptionisten kom tilbage efter halvanden måneds tid, men derefter fortsatte jeg i en projektansættelse som IT-supporter og så som kommunikationskonsulent. En dag tilbød Folkekirken.dk mig en stilling som social media manager i en projektansættelse på fire måneder (vi kendte hinanden, fordi lå under samme tag).
Og SÅ faldt jeg over jobopslaget fra Mellemfolkeligt Samvirke – som i virkeligheden er et ønskejob for mig lige nu. Og en væsentlig årsag til, at jeg fik jobbet er i virkeligheden, at jeg sagde ja til receptionistjobbet et år tidligere.
Derfor tænkte jeg, det var lidt sjovere at fortælle om, hvordan livet med mit første ønskejob ser ud.
Hvordan ser en normal dag ud?
Jeg starter dagen med at tjekke op på omtaler i pressen og nøgleord på sociale medie-platforme i vores lytteværktøjer. Derefter samles vi i kommunikations- og kampagneteamet til en kort gennemgang af den aktuelle dagsorden. Er der noget, vi skal rykke på nu?
Men ingen dage er ens. Nogle dage får jeg en idé om en video af vores generalsekretær til Facebooksiden; frem med kameraet. Måske kommer en kollega forbi med en historie, og jeg skal så vinkle den til et bestemt socialt medie (hvis den overhovedet skal på). Og pludselig skifter vi måske gear, når vi søsætter en underskriftsindsamling eller starter en appel om nødhjælp som for nylig med orkanen Matthew på Haiti.
Der er også en del driftsopgaver såsom dialog med vores brugere, særligt på Facebook. Det kan godt trække tænder ud i kampagneperioder. I løbet af en dag sker typisk også mindre sindsoprivende ting såsom kontering af udgifter og afrapportering til fonde. Så min dag er meget alsidig, kan du nok fornemme.
Hvilke ansvarsområder har du?
Jeg har det overordnede ansvar for organisationens sociale medier; p.t. Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn (LI er jo egentlig er et netværksmedie) hvad angår community management, produktion af indhold, strategi, budget og fundraising.
Hvilke stakeholders/målgrupper arbejder du med?
Primært nuværende og potentielle medlemmer/støtter.
På Twitter handler det også om andre NGO’er/CSO’er (civil society organisations), som vi ofte indgår i samarbejder med omkring fx CSR. Jeg har også kontakt med frivillige og aktivister.
Hvad har været den største overraskelse?
Det lyder banalt: Men at andre også bliver i tvivl en gang imellem. Jeg havde før en forestilling om, at folk i job bare gik og vidste alt. Men sådan forholder det sig jo (heldigvis) ikke. Det er så fedt at blive spurgt til råds. Det kan jeg stadig blive glad helt ned i maven over. Vi har faktisk ret meget at byde ind med som (relativt) nyuddannede.
Hvad er det mest udfordrende ved jobbet?
Det må være bredden af opgaver. Jeg har sjældent tid til at udtænke en kampagne eller at være vildt innovativ. Oftest kommer der en opgave ind fra siden – lille eller stor – som lige bryder flowet. Eller presser en af de mange driftsopgaver sig på. Så jeg kunne nogle gange godt ønske mig at kunne bruge mere tid på færre områder som fx fundraising eller strategi.
Det at sidde alene med social medie-hatten på kan også være lidt af en udfordring, fordi jeg ikke har nogen at spille bold op ad med lignende kompetencer (selvom vi laver en del i fællesskab i teamet).
Kan du holde fri, når du kommer hjem fra arbejde? (Eller bliver der tjekket mails etc.?)
Ikke rigtigt – men det regnede jeg nu heller ikke med. I min stilling er der indbygget tid til at svare brugerne udenfor arbejdstid. Da jeg kun er ansat på 32 timer med fire dage på kontoret er det vist også en forudsætning. Desuden er mit arbejde på mange måder også min hobby, så det kan nogle gange være svært at holde mig uden for de obligatoriske tjekken op på opslag. Men jeg er blevet bedre til at holde fri, når jeg holder fri. Tror jeg. 😉
Hvad motiverer dig i dit arbejde?
At få tilliden til at prøve nye ting af. Og kolleger, der viser gejst for arbejdet. Det kan også være små ting i det daglige, som når en Facebookbruger giver sød kommentar med på vejen midt i en kommentarstorm, eller når vi får mange donationer ind gennem en fælles indsats.
Hvad er en god arbejdsplads for dig?
Det er et sted, hvor jeg kan sparre med mine kolleger og hvor vi har høje mål sammen. For mig er det også vildt vigtigt at kunne udvikle mig i en stilling og at mærke, at jeg rykker mig fagligt og bliver dygtigere til det, jeg gør.
En god arbejdsplads er for mig også et sted, hvor vi fejrer de fælles sejre, hvor der er plads til et godt grin, og hvor der er plads til at være sociale sammen som fx til en fredagsøl.
Får du mulighed for at benytte dine spidskompetencer? Og har du tillært dig nogle nye?
Ja, i høj grad. Hos Mellemfolkeligt Samvirke kan jeg kombinere min kommunikationsfaglighed med en mere teknisk viden omkring web og SoMe-annoncering. Min tid hos MS har også gjort mig ret lun på fundraisingverdenen. Fundraising havde næppe fanget min opmærksomhed, hvis ikke jeg havde fået lov til at prøve det af i praksis først.
Har du afslutningsvis et godt råd til dem, der snart skal ud at have det første job?
Nej – jeg har to:
- Brug dit netværk aktivt. Jeg fik fx min første professionelle erfaring med sociale medier i virksomhedspraktik hos Tobias Egmose – efter jeg havde taget kontakt gennem Twitter. For mig har det også hjulpet at finde en niche i branchen, som jeg kan blive genkendt på (#smdk i #dkaid), for så har folk lettere ved anbefale mig videre i deres netværk. Man ved ligesom, hvad man får.
- Mange har nok i det første job en tendens til at presse sig selv ekstra meget for at gøre indtryk på sin arbejdsgiver – sådan havde jeg det i hvert fald selv. Men det skal man virkelig passe på med. Mit råd er at sørge for at finde en hobby, som du kan bruge tid på ved siden af jobbet. Det hjalp mig gevaldigt at have mit kor ved siden af, hvor jeg havde et dejligt frirum, der tvang mig til at koble af. Det nytter i hvert fald ikke at gå ned med stress eller at miste gejsten, før du er kommet rigtigt i gang i arbejdslivet.