I løbet af foråret vil jeg her på siden have besøg af en flok (nyuddannede) gæstebloggere, der vil dele ud af deres erfaringer og fortælle om vejen til #MitFørsteJob. Målet er dels at give dig et indblik i, hvordan det er som nyuddannet at starte i et ’voksenjob’ og dels at give dig et par konkrete eksempler på, hvordan man kan sikre sig det første job.
Vi lægger ud med Lars Østergaard, der for nyligt er blevet ansat i en spændende stilling som Social Media Manager hos Kræftens Bekæmpelse.
Navn Lars Østergaard
Alder 28 år
Job Social Media Manager – Kræftens Bekæmpelse
Uddannelse:
>> Markedsføringsøkonom
>> professionsbachelor i international salg og marketing
>> Cand.merc(it) e-business på CBS.
Twitter @LarsJ3
LinkedIn https://dk.linkedin.com/in/larsjuul3
Hjemmeside www.ambivalent.dk
Hvilket job har du?
I mit ’rigtige’ job er jeg Social Media Manager hos Kræftens Bekæmpelse, hvor jeg startede 1. marts 2016. Derudover så har jeg startet (og driver) www.vognturen.dk, der laver studenterkørsel og www.tipkbh.dk som skriver, ja, tips til København. I denne post vil jeg fokusere på mit fuldtidsjob, som er hos Kræftens Bekæmpelse.
Hvordan fik du det?
Da jeg var halvvejs i specialeskrivningen på CBS, satte jeg mig ned og lagde en mindre strategi for, hvordan jeg nu skulle score mig et job. Vel at mærke et job som jeg også ville blive glad for.
Jeg havde i længere tid blogget på www.ambivalent.dk og påbegyndt opbygningen af et netværk, så jeg kunne profilere mig selv som fagperson, men også udvide de kontakter jeg nu engang havde.
De fleste jobsøgende sætter sig til at skrive en masse jobansøgninger. Det gjorde jeg også. Men jeg skrev altså ikke særlig mange.
I stedet tænkte jeg, at hvis jeg nu viser, hvad jeg kan via min blog og Twitter, samt gør alle i den digitale branche opmærksomme på mig og at jeg snart stod ledig, så ville jeg hurtigt komme i job. Derfor satte jeg mig ned og krøllede en hurtig hjemmeside sammen (bestående af WordPress og et indkøbt tema) med et overblik over, hvem jeg var, og hvad jeg kunne. Siden kan ses her: www.ambivalent.dk/unik-chef-mulighed. Den hjemmeside spredte jeg via alle tænkelige kanaler. Facebook (suppleret med en note). Twitter. LinkedIn (suppleret med indlæg). Snapchat.
Det resulterede i 20-25 kaffemøder (af både formel og uformel slags) i løbet af 1,5 måneds tid. En dag tikkede en mail fra Katrine, der er kommunikationschef i Kræftens Bekæmpelse ind i min mailboks – og hun bød også på kaffe. Det udviklede sig til et par gode snakke og et ’ja’ til sidst.
Hvad fik dig til at sige ja til jobbet?
Der var flere ting, der gjorde, at jeg sagde ja til jobbet. Det vigtigste for mig var, at min mavefornemmelse var fuldstændig rigtig. Kemien med kommunikationschefen var simpelthen så god og vi havde nærmest helt identiske tanker om, hvad vi ville, og hvor vi ville hen med Kræftens Bekæmpelses sociale medier (og kommunikation generelt).
Lige nu sker der rigtig mange ting i KB og fra at min kollega har været ene kvinde på pinden, så sidder vi nu tre i Social Media temaet (med en nyansættelse af en Head of Social 1. maj). Det betyder også, at jeg får lov til at være med i en udvikling af afdelingen og kan sætte mit præg på hele. Det synes jeg er utroligt spændende.
Samtidigt skal det også siges, at mit CV er præget af egne virksomheder, som allesammen har været af mindre størrelse. Derfor ville det også klæde mit CV med en større organisation. Det var et af mine helt klare mål at komme ind i en større virksomhed, hvor der var lidt flere kollegaer og større projekter at arbejde med.
… og så er det jo en super vigtig sag at arbejde for. Det giver lige dét ekstra at stå op til hver dag.
Hvordan ser en normal dag ud?
Jeg møder ind omkring 8-8.30 og tænder op for rumskibet. Så tager jeg et tjek på, hvad der har rørt sig hen over natten på vores kanaler og svarer, hvis der skal svares på noget. I løbet af dagen holder vi selvfølgelig også øje, men det meste af dagen går med produktion af indhold, koordinering med andre afdelinger (vi har mange kampagnesites, som ikke ligger hos vores afdeling), rådgivning internt i virksomheden på alle niveauer af SoMe, strategier, nye tiltag og meget andet.
Hvilke ansvarsområder har du?
Helt kort sagt, så har jeg ansvaret for alle Kræftens Bekæmpelses hovedsider. Det vil sige Facebookside (snart 300.000 likes), Instagram (snart 15.000 likes), LinkedIn, til dels Twitter, Youtube og andre mindre kanaler. Derudover bliver jeg brugt til sparring og koordinering med de afdelinger, der selv kører digitale medier. Der er selvfølgelig også spændende projekter som Knæk Cancer, som er et større projekt mellem KB og TV2 – der er ansvaret delt ud.
Men jeg sidder ikke alene med det. Jeg har heldigvis to dygtige kollegaer, der også har del i det.
Hvad overraskede dig ved (fuldtids)jobbet?
Nu har jeg i mange år siddet med egne virksomheder, så jeg har været vant til lange arbejdsdage og korte beslutningsgange. Det er helt anerledes på fuldtidsjobbet. Jeg er ansat 37 timer, og det er 37 timer om ugen, jeg er på arbejde (bortset fra enkelte uger med større tryk på afdelingen og uger med SoMe vagt). Når man arbejder i en stor organisation, så er der bare lidt længere fra tanke til handling, end hvad der nogengange er optimalt. Så, der er ikke noget, der som sådan har overrasket mig, men det er de ting, jeg har lagt mærke til, er markant anderledes, end hvad jeg tidligere har oplevet.
Hvad motiverer dig i dit arbejde?
Det motiverer mig rigtig meget, at der er mulighed for at udvikle platformene, men også mig selv som person. Jeg har større ambitioner end at sidde som Social Media Manager resten af livet, så det er en gulerod, der ligger ude i fremtiden. Derudover er sagen rigtig motiverende, og man mindes konstant om, hvad der kæmpes for – både via gode og dårlige historier.
Hvad er en god arbejdsplads for dig?
Det kan gøres ret kort: Gode, søde og kompetente kollegaer.
Til sidst vil jeg bare opfordre dig, hvis du er studerende, til at dele ud af den exceptionelle, unikke viden, du besidder, når du sidder og fordyber dig i et projekt. Virksomhederne vil gerne ha’ den viden og du gør dig værdifuld, hvis du deler den.
Har du lyst til at læse mere? Så kan du dykke ned i Anita Lykke Klausens indlæg her, læse om social media-specialisten Lars Aaes’ første job ved TV 2 eller udenlandseventyret fortalt af Jesper Nørgaard