Sasha Bouffanais Raaes første job skiller sig ud fra mængden. Hendes remote job hos Workhero kan passes fra alle steder i verden (bare der er wi-fi!). Den fordel har Sasha udnyttet, og hun bor nu langt fra trygge Danmark i Santiago i Chile.
Scroll ned, og læs om både ups and downs ved Sashas første job, og ikke mindst hvordan hun kæmpede for at få det.
/Simon
Navn: Sasha Bouffanais Raae
Alder: 27
Uddannelse: Cand.merc.kom fra CBS
Instagram: @sasharaae
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/sasharaae/
Hvilket job har du?
Jeg arbejder som Remote Marketing Hero hos WorkHero. En remote virksomhed, som optimerer danske virksomheders online tilstedeværelse. Det vil sige, at jeg hjælper vores kunder med at eksekvere på deres online marketing, så de står endnu stærkere og får flere kunder.
At være remote vil sige, at vi i WorkHero er geografisk uafhængige og kan arbejde fra alle verdenshjørner, så længe vi har wi-fi. Jeg arbejder derfor for kunder i Danmark, men er bosat i Santiago, Chile. Jep, jeg er en af dem, som du måske har set på de sociale medier, der sidder ved poolen og arbejder ved deres laptops. Sandheden er dog, at jeg sjældent udfører mit arbejde fra rooftop poolen. Det bliver hurtigt for varmt, så poolen gemmer jeg til fritiden ☺
Hvilken type kunder arbejder du med?
I WorkHero henvender vi os til personlige brands og vidensvirksomheder. Det kan være alt fra psykologer, sundhedseksperter, coaches, små regnskabsfirmaer, ledelseskonsulenter til andre marketingseksperter m.fl.. Fælles for dem er, at de lever af at sælge deres viden. Vi hjælper dem med at nå deres målgruppe og f.eks. sælge deres kurser, workshops, bøger og timer, som konsulenter.
Hvilke ansvarsområder har du?
Jeg løser primært opgaver for én af vores største kunder. Det er ofte planlægning og produktion af indhold. Det vil sige alt fra e-mail marketing, kampagner, SoMe, Facebook annoncering, simpel SEO til oversættelse af tekster (engelsk/dansk). Jeg er særligt ansvarlig for kundens internationale kanaler, som især vil sige indhold til blog, nyhedsbreve, Facebook og Instagram. Da kunden er stor, er der masser af variation i opgaverne og mange super fede projekter. Jeg er også medansvarlig for WorkHeros eget brand, hvor jeg bl.a. laver content, små grafiske opgaver og håndterer SoMe.
Hvordan ser en normal dag ud?
Næsten ingen dage er ens. Nogle opgaver løser jeg først på dagen, pga. tidsforskellen til Danmark, men ellers kan jeg fordele min tid 100%, som jeg vil, så længe jeg overholder deadlines. Det betyder, at jeg nogle dage smider fitness ind midt på dagen eller praktiske gøremål for at bryde dagen op. Andre dage sover jeg lidt længe og arbejder mere om aftenen. Til tider går jeg på cafe i weekenden og hygger mig med morgenmad og bagefter arbejder jeg nogle timer. Det kan jeg også finde på i hverdagen. Jeg arbejder også hjemmefra, men mindst to gange om ugen sidder jeg på café eller et gratis fælleskontor. I sommers holdte jeg ofte mine pauser ved vores swimmingpool, men her om vinteren nyder jeg, at jeg ikke behøver at skulle ud i regnen eller sidde i kø for at nå hen til et kontor.
Mine opgaver varierer meget i løbet af en dag, men jeg strukturerer altid efter deadlines. Jeg nyder absolut, at min arbejdstid er så fleksibel, men det betyder også, at jeg nogle gange arbejder, når mine venner har fri. Det er 100% mit eget valg.
Hvordan fik du det?
Jeg faldt tilfældigt over jobopslaget hos WorkHero online. Det var første gang, jeg hørte om remote work, digitale nomader osv. Ærlig talt lød det lidt for godt til at være sandt, så jeg sendte først min ansøgning afsted et minut i deadline! Og det med et halvt opdateret CV. Jeg kan huske, at jeg tænkte: ”ej det er for useriøst, at jeg sender min ansøgning så sent og halvfærdig!” Det gav dog alligevel pote – men ikke med det samme!
Jeg røg til samtale, hvor jeg blot blev endnu mere hooked på jobbet efter at have mødt Michelle (min chef) og hørt mere om WorkHero og opgaverne. Jeg gik videre til 2. runde.
Men til min store skuffelse blev det et NEJ! Jeg fik ikke jobbet.
Jeg har sjældent været så ærgerlig, men jeg kunne sagtens forstå beslutningen. Stillingen var gået til en kandidat med mere erfaring. Den sætning vil du som nyuddannet nok høre mange gange og ja, jeg fik den også. Heldigvis hørte jeg et ærligt ”desværre” i afslaget. Og jeg slap aldrig følelsen af, at jeg hørte til hos WorkHero. Jobbet og virksomheden var som skræddersyet til mig, og jeg ville gøre ALT for at få det. Opgaverne var fede og ”start up-kulturen” var også lige mig! Og så var det jo remote. Det var simpelthen mit drømmejob.
Jeg forsvarede mit speciale og røg igennem hele systemet som jobsøgende. Her så jeg min næste mulighed. Jeg holdt kontakten med Michelle, som stadig gav udtryk for, at hun også var ærgerlig over afslaget. Da jeg fandt ud af, at man kan komme i praktik som jobsøgende, så jeg mit snit til at tage fat i Michelle igen. Hun var helt med på ideen! Og kort sagt lykkedes det mig at overtale jobcenteret til at godkende en to måneders praktik hos WorkHero i stedet for kun én måned. Forhåbentlig kunne jeg nå at overbevise Michelle helt, og hun kunne nå at skaffe flere kunder til WorkHero, så vi sammen kunne skabe mit job.
Det var virkelig hårdt! Jeg arbejdede i 61 dage uden at vide, om jeg var købt eller solgt. Det er lang tid, når man er helt grøn, ikke ved om man kan nå at bevise sit værd og er fuldstændig uvidende om hvorvidt, det ville lykkes at nå og skabe en stilling mere.
Samtidig var mit største ønske at flytte til Chile så hurtigt som muligt og helst i går. Min familie bakkede mig op, men pointerede også, at jeg nok skulle komme i gang med at søge job i Chile også og ikke kun satse på ét job. I ny og næ tænkte jeg da også over, at jeg kunne ende med at stå tomhændet tilbage og skulle starte forfra i Chile. Måske var det lige forkælet nok at tro, at jeg skulle lande mit drømmejob som det FØRSTE job? Men jeg havde mere at vinde end at tabe – og det holdte mig kørende. Jeg knoklede og håbede hver dag på, at det ville lykkes. Hvis jeg bare kunne arbejde i stillingen med færre timer til at starte med, så ville jeg være lykkelig, og det foreslog jeg Michelle.
Jeg glemmer aldrig, da Michelle kom med den gode nyhed om, at jeg var med på holdet! Med den betingelse at jeg startede med 25 timer om ugen og så kom på fuldtid senere hen. Det var perfekt. Jeg kunne flytte til Chile med det samme, som jeg havde drømt om.
Hvad har været den største overraskelse?
At løse mange forskellige opgaver i praksis. Meget af det jeg har lært på CBS er strategisk, og det skulle derfor omdannes til praksis. Alt føltes nyt, selvom jeg jo vidste en masse om kommunikation, marketing, sociale medier osv. Men hvordan fungerer Mailchimp? Hvordan sætter man en Facebook-annonce op, og hvordan skriver man et godt blogindlæg? Mange opgaver skulle jeg nærmest lære fra bunden. Jeg bruger min generelle viden, men jeg har lært mange programmer og opgaver i praksis løbende i jobbet. Og jeg lærer stadig. Mængden af nye ting, der skulle læres var lidt overraskende, og det tog lidt tid at smide det akademiske sprog ud og indføre et mere catchy marketingssprog.
Hvad er det mest udfordrende ved jobbet/ved at være ny i job?
En af de svære ting ved mit job er, at jeg ikke ser min kolleger hver dag. Vi er virtuelle kolleger, kan man sige. At jeg som ny alligevel er/var overladt ret meget til mig selv. Min chef er rigtig god til at sørge for, at det ikke føles så meget sådan, men af og til ville det have været nemmere at kunne spørge hele tiden i starten og få vist, hvordan man gør ting. At kunne kigge en kollega over skulderen mht. de helt små dagligdags-rutiner. Heldigvis har vi gode kommunikations-værktøjer, som fx Slack og Trello. Vi holder Skype-møder et par gange om måneden, hvor vi får catchet op, men det kan godt være en ekstra udfordring, at vi arbejder remote, når man er helt ny.
Derudover har det været en udfordring at flytte til Sydamerika, som er så anderledes end Danmark, samtidig med at jeg startede i mit første job. Jeg har mange dage, hvor jeg jonglerer med 3 sprog på en dag. Dansk, engelsk og spansk, fordi jeg både har arbejdsopgaver på dansk og engelsk, og når jeg holder fri, så foregår alt på spansk. Det var hårdt i starten at omstille sig hele tiden.
Selve det at slå sig ned i et andet land er mindst lige så krævende, som det er fedt. Det er fyldt med praktiske problemer, som kan sluge ens energi i perioder! Så ja, det havde nok været nemmere at starte det første job med en rolig base i Danmark.
På den anden side er det det hele værd, fordi det var min drøm at bo i Santiago. Jeg er vild med det, og jeg vokser med opgaven hver dag. Den glæde jeg har ved at kunne skabe det liv jeg drømmer om ”privat”, smitter direkte af på min motivation for jobbet og opgaverne. Og det er en lykke som kan mere og varer længere end en fed løn på kontoen for mig.
Kan du holde fri, når du kommer hjem fra arbejde?
Både ja og nej – men det er til dels mit eget valg. Jeg kan godt finde på at tjekke mails eller planlægge indhold til sociale medier for en kunde, selvom jeg ”har fri”. Fritid og arbejde er lidt flettet sammen, men det er virkelig meget min stil.
Som ’remote worker’ tikker der mails og nye opgaver ind hele døgnet pga. tidsforskellen til kunder og kolleger. Det skal man lære at håndtere. Nogle gange griber jeg muligheden for at snakke med min chef, mens hun er online, så kommunikationen glider lidt hurtigere. Jeg elsker de fleste af mine opgaver, så jeg kan godt komme til at arbejde på underlige tidspunkter eller lidt ekstra en dag, hvis jeg er grebet af en opgave, selvom jeg egentlig havde givet mig selv fri. For jeg kan jo altid arbejde det mindre dagen efter. Jeg er blevet bedre til at ”logge helt af” ind i mellem. Bl.a. ved at gå på cafe eller fælleskontor, så der er en klar ”arbejdstid” og fritid, når jeg går hjem. Dog er det jo rart, at jeg kan arbejde og så tage en time i fitness, hvor jeg lige får clearet mine tanker. Bagefter kan jeg ofte løse en opgave bedre med frisk energi, eller jeg kan komme ordentligt væk fra en tekst og se på den med friske øjne senere.
Har du afslutningsvis et godt råd til dem, der snart skal ud at have det første job?
Man skal kæmpe for de jobs, man virkelig har en god mavefornemmelse omkring – og med det mener jeg, at man gerne må satse alt og evt. ”spilde sin tid”. Jeg synes ikke der er nogen skam i at have givet alt hvad man kunne og så ikke få jobbet. For tænk hvis det lykkes!
Vær ikke bange for at gå på kompromis i starten, hvis du mener, du har fundet det rette sted for dig. Vær fleksibel og tålmodig omkring hvordan du når dertil. Tænk kreativt og arbejd for at vise dit værd, hvis det er muligt. Det tog mig næsten et halvt år at få det job, jeg brændte mest for. Meget længere tid end forventet, men bestemt det hele værd!
Kunne du lide, hvad du læste?
Så gør dig selv den tjeneste at tilmelde dig mit nyhedsbrev. Så går du aldrig glip af et indlæg!