#MitFørsteJob-bussen kører med 110 i timen og næste passager er Niels Christian Laursen. 

NC arbejder med marketing som digital projektleder i Sydbank og er en af den slags, der har formået at kombinere job og hobby. NC elsker internettet og teknologi og er særlig skarp til alt, hvad der hedder projektledelse, online marketing, Google Analytics og UX (User experience design). Det er bl.a. noget han blogger om på sin hjemmeside. Og der kan du bl.a. læse hans speciale om digitalisering og forandringsledelse. – Den skal jeg i hvert fald downloade og læse næste gang, jeg lige har 10 ledige timer 🙂

I dag skal vi læse lidt om NCs alternative vej til jobbet. Han søgte nemlig selv en chef via LinkedIn og havnede derefter i en stilling som digital projektleder.

Personligt føler jeg, at jeg kan mærke, hvor lun og rar en person, NC er, når han skriver. Det virker i hvert fald på mig – og jeg håber, at det på samme måde vil virke på dig 🙂 

Rigtig god læselyst.
/Simon Linde

#MitFørsteJob

Faktaposen:
Navn: Niels Christian Laursen
Alder: 26,5
Uddannelse: Cand. Mag Intl. Virksomhedskommunikation fra Syddansk Universitet i Odense
Twitter: @nclaursen
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/nclaursen
Hjemmeside: www.nclaursen.dk

Så, hvad arbejder jeg med?

Jeg arbejder som digital projektleder i Sydbanks marketingafdeling. Selvom det er en bank med sønderjyske rødder, så er den faktisk landsdækkende og en af de større banker i landet. Jeg arbejder primært med 2 ben nemlig online markedsføring, herunder SEO, SEM og sociale medier og optimering via webanalyse. Derudover, fungerer jeg også som ”brand-manager” for en online-satsning, der hedder Diba Billån. Det giver nok sig selv, hvad den virksomhed sælger ;).

Jeg brugte en alternativ form for ansøgning

Jeg brugte en alternativ tilgang på LinkedIn til at få jobbet. Da jeg var færdig med mit speciale, var det rart nok lige at lande oven på hele processen, og jeg havde kun søgt meget få jobs inden. Efter 1,5 måned med samtaler og det evige afslag med alder og manglende erfaring blev jeg enig med mig selv om, at nu skulle der ske noget andet.

Jeg skrev et stillingsopslag på LinkedIn, hvor jeg ville ansætte min nye chef. Det gjorde jeg, fordi jeg blev frustreret over, at alle virksomheder søgte en ung, nyuddannet medarbejder med 5-6 års erfaring, der kan dække over 3-4 fuldtidsstillinger.

Der gik ikke mange timer før der var bid, og jeg er havnet, hvor jeg er i dag.

Derfor sagde jeg ja til jobbet

Jeg takkede JA til jobbet, fordi det giver mig mulighed for at arbejde praktisk med lige præcis det, jeg brænder for. Det, at jeg kan få lov til at få praktisk erfaring og har ansvar for større budgetter og opgaver fra start, er virkelig fedt, og det, at vi er et team af specialister, gør, at vi kan bidrage og sparre med hinanden på en helt unik måde.

Rammerne for min arbejdsdag er egentlig ret ens – men ikke indholdet

Min arbejdsdag starter faktisk allerede kl 6.30. Da jeg bor i Odense, skal jeg pendle til Aabenraa hver dag. Det giver mig heldigvis mulighed for at lytte til podcasts om emnet eller få løst nogle små-opgaver de dage, jeg ikke selv kører.

Heldigvis, så sker der jo en masse indenfor digitalisering, og vi øger løbende vores fokus på brugervenligheden af vores platforme, så der er masser af projekter herunder at tage fat i.

Jeg er ret skarp på at køre hjem nogenlunde til samme tid hver dag, da jeg trods alt lige har 1,5 time hjem igen. Men dagen slutter ikke her, for med ansvaret for sociale medier kan der let komme noget man skal tage sig af i løbet af en aften – især når det drejer sig om noget så privat som økonomi.

Ansvar fra dag 1

Jeg har ansvaret for hele Diba Billån-brandet og hele kundeoplevelsen her. Det betyder faktisk, at jeg har frie rammer inden for markedsføringen og at skaffe leads, så længe jeg rammer mine KPI’er og holder mig inden for budgettet. Det første halve år brugte vi på at bygge en helt ny platform og brandidentitet, og jeg må sige, jeg er blevet stolt af resultatet.

Og så er der ansvaret for sociale medier og sikre, at det bliver integreret i hele forretningen. Når man ikke er bankuddannet, kræver det, at man har gode relationer rundt i hele forretningen til specialister, der kan hjælpe med et svar.

Jeg arbejder meget med vores KPI’er og dataanalyse. Sammen med en kollega og vores IT-leverandør er vi i gang med at udvikle et dashboard, der kan rumme alt fra KPI’er til en visualisering af kunderejsen. Det er et stort projekt, og der er mange stakeholders at holde styr på, men det er sjovt og giver en god indsigt i, hvor vi skal forbedre den digitale kundeoplevelse.

Jeg har både interne og eksterne “kunder”

Jeg arbejder sådan set med alle vores kundemålgrupper, og det er mange, men fokus har primært været i forhold til vores privatkunder. Men jeg har også rigtig mange interne stakeholders på mine projekter, og en af de afdelinger, jeg arbejder tæt sammen med, er vores kundeservice-afdeling, da det oftest smelter sammen med kundeoplevelsen. 

Hvordan er livet på den anden side?

Det har helt klart været en overraskelse, at man lynhurtigt vænner sig til at pendle. Og det er faktisk meget rart, for tiden i bilen kan godt bruges effektivt til at lytte til podcasts og puste ud, inden man når hjem efter arbejde.

Rent professionelt, så må jeg nok sige, at der er rigtig mange stakeholders og dagsordener at navigere i, og det kan til tider være en udfordring, men er også det, der gør jobbet sjovt.

Fra teori til praktisk udførelse

Det er helt klart udfordrende at komme med sin teoretiske erfaring, og pludselig skulle omvende den til noget praktisk. Det har jeg heldigvis mødt god forståelse overfor, og så er det faktisk også muligt at bruge metode- og videnskabsteori ude i den virkelige verden. Når man arbejder med data fra Google analytics og andre kunde-input er det rart at kunne kigge kritisk på dem, indsamlingsmetoden og konteksten for dataene, og derudfra kunne analysere dem. Og nu siger jeg mixed-methods – Det er simpelthen fantastisk at krydre kvantitative data med kvalitative data, for at få den bedste kundeindsigt.

It’s (not) all about the money

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg tjener i den høje ende for en nyuddannet Cand. Mag. Vi er placeret midt i de 30.000 kr, men det præcise tal, det kommer jeg ikke ud med 🙂 Men lad det også være sagt med det samme; det er ikke lønnen, der bærer arbejdsglæden, eller fik mig til at sige ja til jobbet, for en stor del af det bliver ædt op af udgifter til brændstof, afbetaling på bilen og servicering af den.

De sociale medier sover aldrig

Jeg kan for det meste holde fri fra arbejde når jeg går ud af døren, men når man har ansvaret for sociale medier, så skal man lige kigge lidt på det, bare for lige at være sikker. Og så kan der jo opstå en shitstorm, og det kan betyde at weekenden ryger sig en tur. Men så er det jo godt med flextid og overarbejdstimer.

Det er fedt at være nyuddannet og mærke, at der bliver troet på ens evner

Det, der motiverer mig, er, at jeg har frie hænder til at løse en opgave, og at man er eksperten, og derfor kan man nemt komme igennem med sine anbefalinger til en løsning. Der er selvfølgelig altid et par kommentarer eller en holdning, men har man argumenterne på plads, så får man også lov til at køre med projektet.

Selvom man er humanist, kan man godt blive glad for tal

Jeg har rig mulighed for at benytte mine spidskompetencer, og endda udvikle dem. Og jeg har især fået øjnene op for analyse af data – hvilket er utroligt, når man nu er uddannet humanist – men fedt, det er det!

Det politiske spil

I starten var det svært at finde en balance mellem at komme som nyuddannet og bare gerne vil lave en masse fedt, og så få det passet ind i forhold til resten af arbejdspladsen, da der er en lang række af opgaver som skal løses, selvom man er i gang med et nyt spændende projekt – Det kræver at man lærer at jonglere med nogle bolde, så man ikke får trådt nogen over tæerne. Derudover så kan man let komme galt afsted, hvis man har en skarp faglig holdning til nogle ting – her skal man lige lære at spille sine kort rigtigt.

Et godt råd, hvis du snart skal ud og skaffe dig et nyt job

Jeg har lige en sidste ting til dig. Jeg ved de andre i serien her også har sagt det, men det er fordi, vi selv ved, det har virket: Del ud af din viden. Enten på Twitter, LinkedIn eller din egen blog. Hvis du deler din viden, så viser du også menneskerne i virksomhederne, at du kan noget, og det kan åbne døre! Udbyg din viden, og lav at lære ekstra ting udover pensum, så længe du studerer, for det er nu, du har tiden til det, studiejob, frivilligt arbejde og netværksmøder. Det er det hårde arbejde, der betaler sig senere.

Hvem vil du gerne læse et #MitFørsteJob-indlæg om?

Der kommer kun spændende mennesker forbi bloggen og fortæller om deres første job. Men jeg kender jo ikke alle de seje mennesker i DK. Eller verden for den sags skyld. Er der én, du synes, skal være med? Måske den sejeste kollega i din kommunikationsafdeling, på dit bureau eller fra noget helt tredje, som vi bare *MÅ* have fat i? – jamen, så kom da med et navn, og skriv det i kommentarfeltet!

Eller er der måske en gren af kommunikationsbranchen, jeg har fuldstændig forbigået? TELL ME! 🙂