Paradigmeskifte! Med dette #MitFørsteJob-post bevæger vi os væk fra det private og over i den offentlige sektor. Her skal vi møde DR P4s digitale reporter Marcus Bank, der er en “sucker for public service-tankegangen”.
#Mitførstejob
Faktaboks
Navn: Marcus Mathiasen Bank
Alder: 25 år
Uddannelse: Journalist fra DMJX
Twitter/Instagram: bank_marcus
LinkedIn: Linkedin.com/in/marcusbank
Hvilket job har du?
Jeg arbejder som digital reporter og ansvarlig på DR P4 København, hovedstadsområdets regionale radiostation.
Hvordan fik du det?
Gennem en almindelig ansøgningsproces med skriftlig ansøgning og så to samtaler. Langt de fleste jobs i social media-branchen lader ellers til at gå headhunting eller mund-til-mund vejen, men der findes altså stadig de klassiske ansøgningsprocesser.
Hvad fik dig til at sige ja til jobbet?
Som et led i en større digital satsning på DR, skulle P4 reformeres og fornyes til at være endnu mere digital. Den udfordring om at starte noget helt nyt i en stilling, der ikke var defineret endnu, var fascinerende og skræmmende nok til at sige ja til.
Hvordan ser en normal dag ud?
Jeg møder 08.30, får mig en god kop kaffe, og så trawler jeg ellers de sociale medier igennem de næste 45 minutters tid. Hvad trender? Hvor kan vi træde ind i nyhedstrømmen på de sociale medier? Hvad har vi selv af opslag på vej? Hvad har vi af ting i radioen, vi kan skabe digitalt indhold på? Og hvilke historier kan vi forme til artikler?
Derefter går dagen med møder og planlægning af dagen, ugen, måneden, samt producere: filme, klippe, redigere video, grafik eller lignende.
Ind i mellem alt det, skal der også holdes liv i vores community, så jeg er meget glad for at have to skærme, der kan hjælpe med at holde styr på alle platforme. 🙂
Hvilke ansvarsområder har du?
Alt, hvad der er digitalt og som kommer fra DR P4 København, er i princippet mit ansvar. Lige fra produktion til konceptet, der ligger til grund for alt, hvad vi gør digitalt. Jeg har dog også en redaktionschef, der har lidt mere at sige om konceptet end jeg, og en overordnet strategi fra DR’s side, som det hele skal passe ind i, men det er ret fedt selv at have været med til at skabe sine ansvarsområder.
Hvilke målgrupper arbejder du med?
Vores målgruppe er enormt bred i og med P4 skal være ven med ”alle”. Vi er dog defineret som dem, der skal have fat i 40+ og op til 60 år ca. Og så er vi selvfølgelig geografisk afgrænset. På de sociale medier forsøger vi dog at ramme endnu bredere, og tager gerne den yngre målgruppe med også – så længe fokus er på relevansen for vores sendeområde.
Hvad har været den største overraskelse?
Hvor hurtig man kan udvikle sig i sit første job. Jeg følte et eller andet sted, at jeg havde meget godt styr på det med at være journalist og social media manager, da jeg var færdig med skolen. Især også fordi jeg var heldig at få lov til at lave lidt freelance-arbejde ved siden af. Men når først man sidder med ansvaret og en langsigtet jobplan, så skal jeg ellers love for, at man lærer tingene enormt hurtigt og på den hårde måde.
Hvad er det mest udfordrende ved jobbet?
På DR P4 København har vi rigtig mange, der har været i gamet og branchen i mange mange år og som er eksperter i at lave radio. Men med hele den digitale udvikling, der går meget stærkt for tiden, så har det været en enorm udfordring at få en radiostation til også at blive et digitalt brand. Og den udfordring er vi heller ikke i mål med endnu.
Hvad motiverer dig i dit arbejde?
Kolde tal. Det fede ved sociale medier er, at man får et payoff med det samme. Kan folk lide dit indhold, så deler de det, interagerer med det, reagerer på det. De samme muligheder har vi ikke i radioen, hvor det ca. er halvårligt, vi får nogle lyttertal, der siger et eller andet om, hvorvidt vi gør det godt. Jeg har fornøjelsen af hver dag at få feedback fra vores brugere på vores indhold. Og så er jeg er en sucker for public service-tanken, og alt det indhold man kan putte ind under den hat at informere borgerne og skabe underholdning, der oplyser og debatterer.
Hvilke fejl har du lært mest af?
Dem jeg har begået mange gange. De første tre måneder af mit arbejde, var jeg så forhippet på at skabe resultater, der kunne måles med det samme, så alle kunne se, at ham, vi lige har ansat, ikke er en fejl. Så der blev bare produceret opslag til facebook på livet løs, og skudt videoer til højre og venstre. Det var først, da jeg kunne se, at det at skabe et digitalt brand tager lang tid, at jeg fik øjnene op for hvor mange fejl, jeg egentlig havde begået, og hvor ens de var.
Har du afslutningsvis et godt råd til dem, der snart skal ud at have deres første job?
I forlængelse af ovenstående vil jeg komme med to råd. Når først du har jobbet, så få ro på. Strukturer dine arbejdsopgaver, og giv den selvfølgelig gas hver dag, men hav is i maven til, at det er ok at resultaterne ikke er der med det samme. Det er en ny verden, du er trådt ind i, og det ved dine kolleger forhåbentlig godt. Råd nummer to: Nyuddannede er en gave til erhvervslivet. Du kommer med en helt ny viden, nye friske input og har ikke (særligt mange) dårlige arbejdsvaner med dig 🙂
Sidder du og tænker “det var dejlig informativ læsning, er der mon mere?”, så har jeg svaret til dig:
Jeg er så begejstret for de mange positive tilbagemeldinger, at jeg vil fortsætte med #MitFørsteJob. Derfor hører jeg gerne fra dig, hvis du (eller en du kender) har mod på at fortælle om dine erfaringer med dit første job. Fang mig på twitter eller på mail.