#MitFørsteJob er et initiativ, der skal sætte fokus på, hvordan det er at være ny i job. Formålet er at give dig en forsmag på, hvad det egentlig vil sige at have et fuldtidsarbejde samt give dig et par konkrete eksempler på, hvilke opgaver, udfordringer og glæder, der er forbundet med det første job. Den næste i rækken er Christopher Kjærulff, der er Content Manager hos Dynaudio. Han ville glædeligt være med, da han synes, det er et meget relevant og underbelyst emne at tage fat på.

Hør fx Christopher fortælle om, hvordan en idé, han fik, til videoserien “Ask the expert” blev til virkelighed inden ugen var omme.

#Mitførstejob

Faktaboks
Navn: Christopher Kjærulff
Alder: 26 år
Uddannelse: MA i Corporate Communication
Twitterhandle: @Chriskjaerulff
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/christopherkjaerulff
Hjemmeside: https://christopherkjaerulff.com

Hvilket job har du?
Jeg er Content Manager ved en international virksomhed, der hedder Dynaudio. Her har jeg ansvaret for vores indhold og sociale medier.

Kan du kort beskrive, hvad Dynaudio er?
Dynaudio er en dansk virksomhed, som udvikler og håndbygger førsteklasseshøjtalere til hjemmet og bilen. Vi har også en professionel linje af højtalere, som er udviklet til producere, lydteknikkere og musikere.

Hvordan fik du jobbet?
Jobbet fik jeg igennem en helt traditionel jobansøgning.

Jeg var til to samtaler ved Dynaudio, hvor jeg gjorde en dyd i at have klare holdninger til de områder, som var ønsket i stillingsopslaget: Sociale medier, indhold og hvordan man skulle få det til at fungere på tværs af interne organisationer og fagområder. Det var vigtigt for mig at være klar i spyttet om, hvem jeg er.

Jeg mente – og mener stadig i dag – at man skal være i øjenhøjde med ens brugere, man skal være imødekommende, og så skal man for alt i verdenen gøre sit bedste for at pakke standard corporate-svar væk. Der skal fokuseres på at lave indhold, som giver værdi for brugerne, men som samtidig gør ens medarbejdere stolte af at være med til at lave det.

Hvad fik dig til at sige ja til jobbet?
Det var simpelthen en for stor mulighed til at sige nej. Jeg har ansvaret for indhold og sociale medier for et internationalt brand, som forudser kraftig vækst de kommende år.

Desuden passer min filosofi godt sammen med vores Digitale Marketing Manager, Christian Bennike, og vores chef, Mads Aagards syn på sagerne. Specielt Christian og jeg arbejder tæt sammen, så det, at vi har en fælles referenceramme og syn på sociale medier, er bare enormt vigtigt, når vi skal møde folk fra vores organisation – vi kan præsentere en samlet enhed med støtte fra vores chef.

Hvordan ser en almindelig arbejdsdag ud?
Den varierer meget, men jeg prøver altid at møde ind på kontoret mellem 7.45 og 8.15. Jeg har en blokering i min kalender hver eneste dag fra 8.00 til 9.00. Den er simpelthen dedikeret til community management således, at jeg kan komme igennem alt det, som i løbet af natten er kommet ind.

Jeg bruger også den tid på at få input til de tekniske spørgsmål, som kan dumpe ind. For at svare ordentlig på dem, bruger jeg vores ingeniører rigtig meget, da det er dem, der er eksperterne, og jeg jo ”bare” ved noget om kommunikation og sociale medier. På trods af, at der kan være teknisk tunge spørgsmål, så monitorerer vi selvfølgelig vores platforme i løbet af dagen, så vi kan svare på dem så hurtigt som muligt.

Som sagt, så kan min arbejdsdag altså variere meget. Alt fra at filme vores næste afsnit af ’Ask The Expert’-serie til at skrive en brochure eller tage på messe i Tyskland for at samle en fire meter høj Lego-højttaler. Ja, vi laver det hele – når en opgave lander på mit bord, så er det bare at løse den så godt som muligt.

Hvilke ansvarsområder har du?
Selvom der til tider også lander en brochure, lidt vedligeholdelse af hjemmeside og produktlanceringer, så er der ingen tvivl om, at mine kerneområder er indhold og sociale medier.

Jeg har ansvaret for både vores sociale kanaler samt ansvaret for, at der bliver produceret spændende og engagerende indhold til vores sociale kanaler og hjemmeside. Det vil sige, at jeg således både ideudvikler, producerer, godkender, poster, passer vores communities og bliver brugt som sparringspartner.

Hvad har været den største overraskelse?
Jeg har været overrasket over den tillid, som jeg har fået, selvom jeg er relativt ”grøn” – jeg kommer jo kun med min erfaring fra studiestillinger ved Grundfos. Men Christian og Mads har vidst mig en ubetinget tillid, som har gjort, at jeg vokser med raketfart.

Der er også kort fra tanke til handling, hvilket har været endnu en meget positiv overraskelse. Det gør nemlig, at vi kan rykke hurtigt på de ideer, som vi får. Dette understregede jeg også vigtigheden af i mit speciale, som netop omhandlede samspillet mellem organisationsstruktur og sociale medier.

Det betyder, at vi kan svare vores brugere hurtigt med brugbar viden plus, at vores ideer til indhold kan blive eksekveret på, mens de stadig er friske. Vores ’Ask The Expert’-series er fx blevet til på mindre end en uge: Jeg forslog ideen, hvortil Christians respons var; ”det gør vi da”, tog telefonen og ringede til en ven, som kan filme og redigere, og inden ugen var omme, havde vi postet videoen på YouTube og Facebook.  

Hvad er det mest udfordrende ved at være ny i job?
For mig har det været at lægge tingene fra mig. Jeg er blevet opslugt af at have mine egne ansvarsområder og af at se resultaterne af det arbejde, som vi allesammen laver.

Dertil har det for mig også været en udfordring at turde skære igennem og sige: ”Jamen, det er mig, som ved noget om det her, så sådan bliver det” eller ”i sidste ende er det mig, der skal stå på mål for det, så det er min beslutning.” Det er noget, som jeg har skulle justerer mig til, det kommer jo naturligt med ansvaret – men det er heldigvis noget, jeg elsker at have.

Hvad motiverer dig i dit arbejde?
For mig er motivation en svær størrelse at sætte sin finger på, da det simpelthen er helheden af mange små dele. Jeg kan finde det i mine kollegaer, min chef, vores branche, i gennem vores samarbejdspartnere, det ansvar jeg får, de opgaver, der rammer mit bord og så de resultater, som vi opnår – eller ikke opnår.

Skal jeg prøve at udvælge nogle, som er mest centrale for mig, så må det være ansvaret og kollegaerne. Hvis jeg bliver betroet med ansvar, så bliver jeg også motiveret til at yde det ekstra og til at blive den time længere.

Jeg synes i øvrigt også, at man skal være god til at sætte pris på hinanden på arbejdspladsen. Man skal være god til at rose godt arbejde! Man skal fortælle sin kollega, når man synes, at han eller hun gør det godt og fortælle, at de har været vigtige for at opnå noget. Dét motiverer mig.

Hvad er en god arbejdsplads for dig?
I forlængelse af det ovenover, så er anerkendelse, empati og god kommunikation enormt vigtig for mig. Et godt kollegaskab er vigtigt, men det kommer ikke af sig selv. Det kommer af den omgangstone og kultur, som man skaber på kontoret, og den er man i sidste ende selv med til at skabe.

Har du afslutningsvis et godt råd til dem, der snart skal ud at have deres første job?
Brug din chef. Tag en snak om unionens tilstand: Hvordan har den seneste tid været? Vær interesseret i hvordan du kan forbedre dig, og hvad du er god til, del dine visioner og ønsker – for dig selv og virksomheden. Som nyuddannet kan din chefs erfaring og viden kan komme dig til gode professionelt samt støtte dig til at få balance mellem arbejde og privatlivet. Jeg har gjort det ved Grundfos og nu Dynaudio med stort afkast.