Kommunikationsniveauet rundt omkring i det danske land anno 2019 har været udmærket. Men vi kan gøre det bedre med blot en *lillebitte* ekstra indsats, fx når vi snakker om:

  1. stillingsopslag
  2. delinger på SoMe
  3. at få skrevet mere
  4. jobansøgninger
  5. e-mails.

Vi starter fra toppen og tager den helt til (og med) roden 😜.

#1 STILLINGOPSLAG

Det er på tide, vi skriver bedre jobopslag. Helt konkret skal vi ændre mindsettet fra at skrive modtagerorienteret til (meget mere) afsenderorienteret. Jeg har lavet en guide, fordelt over to blogindlæg, der hjælper dig i mål:

#2 DELINGER PÅ SOCIALE MEDIER

Sådan deler du et LinkedIn-indlæg (𝓊𝒹ℯ𝓃 𝒶𝓉 𝓁𝒾ℊ𝓃ℯ ℯ𝓃 ℐℴℴ 𝒶̊𝓇 ℊ𝒶𝓂𝓂ℯ𝓁 𝒷ℯ𝒹𝓈𝓉ℯ𝓂ℴ𝓇 𝓅𝒶̊ ℱ𝒶𝒸ℯ𝒷ℴℴ𝓀)

Jeg er enormt taknemmelig over, at mine indlæg bliver delt. Men i (for mange) tilfælde forgæves. Jeg ved det godt. Det er så nemt og hurtigt at trykke ‘DEL’ med bare et enkelt klik. Men det giver stort set ingen værdi – for nogen som helst. Overhovedet.

For der er grænsende til 0 mennesker, der ser din tekst-løse deling. Og blandt dem, der rent faktisk ser den, tænker de: Hvorfor ser jeg dette? 𝐇𝐯𝐨𝐫𝐟𝐨𝐫 skulle jeg dog bruge min dyrebare tid på dette?

De skal have en grund til at læse og klikke. Og dén grund skal du give dem!

Få min tjekliste:

#3 SKRIV MERE: Sådan prikker du hul på skrivebylden

Der er to årsager til, hvorfor du ikke får skrevet lige så meget, som du gerne vil. Hvis du vil, kan du få løsningen til at få hul på skrivebylden – og min tretrinsmodel til at skrive en hvilken som helst tekst, lige her:

#4 JOBANSØGNINGER

Hvordan skriver man en 𝑘𝑖𝑙𝑙𝑒𝑟 ansøgning? Og kan man godt skrive uopfordret OG lande sit drømmejob? Og hvordan i al verden skriver man en god praktikansøgning … og hvordan bliver det at komme ud på den anden side – ud i virkeligheden – ud på jobmarkedet?

Sjovt, du spørger. For det kan du 𝗔𝗟𝗧 𝗦𝗔𝗠𝗠𝗘𝗡 få svar på i bogen ‘Pas på mig! Jeg er ny i branchen’. Og du kan hente den (helt gratis) her: https://30something.dk/ . Om den er god? Bare spørg en af de +𝟓𝟓𝟎𝟎 danskere, der allerede har downloadet den.

#5 EMAILS: Undgå at se dum ud i dine emails!

Undgå at se dum ud i dine emails!

Det er super simpelt. Faktisk skal du ikke gøre noget *ekstra*. Du skal gøre mindre.

Du skal helt præcist IKKE sætte komma efter “Hej Simon” eller “Kære Mette”, når du sender mails til folk på dansk.

På engelsk skal du. Men ikke på dansk. Så nu er det bare at gå i gang – helt uden at se dum ud i dine emails 🙂

DET VAR DE 5. HVAD GØR VI NU?

Godt. Det var de 5 ting, vi nu er enige om, at vi skal blive bedre til i 2020.

  1. stillingsopslag
  2. delinger på SoMe
  3. skrive mere!
  4. jobansøgninger
  5. e-mails.

Vi har lært the basics; nu er det bare med at få implementeret det i dagligdagen. Hvis du har brug for en hjælpende hånd, så kender du mit telefonnummer, ik? (ellers så find det på internettet).

BONUS: Differentiering på LinkedIn

HVILKET HOLD SPILLER DU PÅ?

Vil du passe ind i mængden? Eller vil du skille dig ud? Det er ret essentielt. Og hvis du gerne vil enten det ene eller andet, så kunne 1. step være at kigge på dit profilbillede på LinkedIn:

Hvordan ser det ud (farver, opstilling, blikfang)❓

Og sammenlign det derefter med andre: Er du på hold 1, hvor standardtapetet er en knækket corporate sort/hvid ligesom 50 % af danskerne (og undertegnede)❓

Eller er du på hold 2, hvor flere har valgt en baggrundsfarve med noget PANG i. Kig fx på Emil Kristensens profilbillede. Eller på Julie Moss Nakskovs.

Jeg siger ikke, at det ene er bedre end det andet. Det hele afhænger af, hvilket hold du vil være en del af:

#1 Dem, der ligner hinanden (de spiller i sort/hvid)

𝘦𝘭𝘭𝘦𝘳

#2 Dem, der skiller sig ud (de gør det modsatte af sort/hvid-holdet).

Personligt overvejer jeg et nyt foto. Måske med et grønt filter henover. Eller katteører og glansbilledehud!