Notattagning i undervisningen

At gøre to ting på én gang er ikke altid lige nemt. Onde tunger siger, at kvinder er bedre til det end mænd. Hvad angår notattagning i undervisningen, så tror jeg, at vi har lige gode vilkår, og at det først og fremmest handler om træning, lidt om genveje og forkortelser. Som jeg nævnte i sidste blogindlæg, er det vigtigt at have en skabelon – en fast måde at gøre det på – som giver overblik.
I dine noter må der gerne være plads til stavefejl, selvopfundne forkortelser og grimme tegninger. Husk på, at noterne (formentligt) kun er til dig selv, og derfor ikke har samme krav som en skriftlig afleveringsopgave.

Der findes forelæsere, der tror, at de er provisionslønnet og spytter nye slides ud engang i minuttet. Det kan være svært at ændre på, men du kan begynde at skabe dit eget notatsystem, hvor du bruger gængse forkortelser og tilføjer med egne, som du selv har fundet på. Det kunne fx være at du skriver ’beh’ i stedet for behaviorismen osv  – så længe at det giver mening for dig. Hvad angår de grimme tegninger så siges det, at et billede kan sige mere end 1000 ord, jovist, men paint kan også gøre dig helt mundlam (og ikke på den gode måde). Hvis du kan tegne og måske er ret god til det, så kan det være en hjælp til notattagningen. Ellers kan jeg anbefale at tilvælge nogle genveje i din menulinje eller andre steder der er lettilgængelige, eksempelvis pilen –>, prikken ● eller andre symboler som du bruger jævnligt. Selvom der er mange gode råd for at blive lynhurtig til at notere, så er de tre T’er helt og aldeles altafgørende krav: Træning, træning og træning #getinthere

Guld i mund

Hvad skal jeg notere? Der er ikke en entydigt svar på, hvad du skal notere, men i stedet kan jeg give nogle hints til, hvad du skal se efter, når din forelæser er på nippet til at åbne for skatkammeret og øse ud af sine guldkorn

Hvis du bemærker at din forelæser:

         virker (endnu mere) engageret

         gentager en pointe

         ytrer sin entusiasme

         hæver sin stemme

…så gælder det om at være parat til at notere, for du har ramt en guldåre. Derudover er det centralt at lytte efter nøgleord, som jeg kort vil komme nærmere ind på om lidt.

 

Forberedelse

For at kunne følge med en underviser, der taler som en vandfald, kan det anbefales at komme forberedt: Læs kursusbeskrivelsen for at danne et indtryk af dagens lektion,  læs teksterne eller som minimum skim teksten for nøgleord (den tager vi et andet blogindlæg engang), og sørg for at slå nye/svære fremmedord op på forhånd. Lyt aktivt efter de føromtalte nøgleord til forelæsningen, som befinder sig i dagens tekster, kursusbeskrivelse etc.

Når du læser, kan du overveje, om du vil tage notater direkte i litteraturen. Formålet ved at notere direkte i bøgerne, når du læser, er, at det kan hjælpe dig med at huske de vigtigste pointer fra teksten. Det kan du gøre ved at markere ord og sætninger med en overstregningspen eller understrege med en blyant. Du kan også skrive notater langs margenen, der kan forklare en snørklet sætning eller definere et ord. Fordelene er, at du let kan vende tilbage til de centrale punkter, og det giver samtidig et hint til, hvor du skal lægge dine kræfter, når du læser op til eksamen. Ifølge Studiehåndbogen[1] (der varmt anbefales) er det dog ikke tilstrækkeligt at notere direkte i litteraturen, men råder til, at man tager notater ”ved siden af” efter hver læsning. Dette er efter min mening yderst ambitiøst – og jeg beundrer alle, der magter opgaven.

 

Det hemmelige trick (ssssh!)

Inden du læser det sidste afsnit, må du love, at du ikke fortæller det hemmelige trick videre. Det er altså vores lille hemmelighed -okay? Jeg har ikke tænkt mig at servere den på et sølvfad, men jeg vil i stedet tale i koder, og så er det op til dig, om du kan knække krypteringen.

Mit hemmelige trick er benyttelsen af en teknologi, der er at finde på de fleste computere og mobiltelefoner. Mit hemmelige trick fastholder de gode pointer og guldkorn, for jeg sørger for at aktivere mit hemmelige trick lige inden undervisningen starter, og jeg slukker igen, når den er slut. Det hemmelig trick muliggør, at jeg på magisk vis kan genhøre forelæserens guldkorn, når det passer mig…Det minder mig lige om, at jeg en dag skal skrive et indlæg om etik!

 

[1] Jørgensen & Rienecker (2009)