26 årige Mia Amalie Mai Nielsen er ligesom de fleste andre på #MitFørsteJob en nyuddannet kommunikatør, og hun vil i dette indlæg fortælle om sit job hos Sunrise. Vi skal ikke rigtig høre, hvordan hun fik det – for det har hun allerede tidligere blogget om her på siden 😉 Til gengæld kan du glæde dig over, at det aldrig er kedeligt at høre på Mia. Hun øser ud af sine erfaringer og holder ikke tilbage med hverken sine holdninger eller gode råd. 

Dét gælder også på Twitter, så tag lige og følg hende der. Altså kun hvis du vil blive klogere på markedsføring og digitale og sociale medier.

Nå, nu er det Mias tur til at shine. Scenen er din, Mia!

/Simon

#MitFørsteJob

Det som skal være på plads:
Navn: Mia Amalie Mai Nielsen.
Alder: Blev 26 år i februar.
Uddannelse: BA i International Virksomhedskommunikation med Engelsk og medier (SDU). Cand.ling.merc. i Interkulturel Markedskommunikation (CBS).
Twitter: @mai_amalie
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/miamai/ (send mig gerne en anmodning)

Hvilket job har du?

Jeg er Social Media Consultant hos Sunrise – et full-service marketing-bureau med 45 ansatte. Vi udvikler alt fra større corporate marketing- og brandingstrategier, digitale strategier til mere operationelle tiltag som hjemmesider, outdoor, 1:1 rådgivning, digital markedsføring, apps, SEO, alt med sociale medier, kampagner og ja… listen af opgaver er heldigvis lang.

Jeg har mange forskellige arbejdsopgaver – oftest inden for sociale medier og digital markedsføring. Jeg er med til at konceptudvikle, lave digitale kampagner, rådgive kunder i brugen af sociale medier og udarbejde social media-strategier. Jeg skaber både ideer og skriver tekster til indhold. Derudover så timer, måler, eksekverer og optimerer jeg både ift. annoncering og organisk indhold. Så jeg er egentlig både kreativ og strategisk orienteret. Og det er lige præcis det miks, som er super spændende at balancere.

Hvordan fik du det?

Jeg blev kontaktet på Twitter af en af partnerne hos Sunrise. Det var indsatsen af min job-strategi, som gav resultater. Selve strategien vil jeg ikke gå mere i detaljer med, den kan du læse om i linket. Jeg startede faktisk min fuldstidsstilling hos Sunrise, inden jeg havde afleveret mit speciale. Det er jeg lidt stolt af, for det har altid været min store drøm at arbejde på et større bureau.

Hvad fik dig til at sige ja til jobbet?

Uden tvivl fordi at Sunrise kunne tilbyde et kreativt miljø med plads og respekt for forskellighed…samtidig med at bureauet har stort fokus på strategi og effekt. Jeg ville fra start få masser af ansvar og udfordrende opgaver. Det er vigtigt for mig, da jeg er meget vidensbegærlig og trives bedst, når jeg kan se, at jeg konstant udvikler mig.

Hvordan ser en normal dag ud?

Der er heldigvis aldrig en normal dag. Vi har forskellige kunder og derfor mange forskellige opgaver. Jeg møder omkring kl. 09, hvor jeg får et overblik over dagens opgaver. Her bestræber jeg mig på at bruge cirka den første time om morgenen på at scrolle nettet igennem for nyheder om sociale- og digitale medier. Derefter er der ofte en brief på en ny opgave, et kundemøde eller et statusmøde. Så laver jeg en del contentplaner, hvor jeg sidder med ideudviklingen til indholdet samt den overordnede strategi. Derudover er jeg også så heldig, at jeg ofte er med til selve konceptudviklingen forud for den overordnede strategi.

Hvilke ansvarsområder har du, og hvilke kunder arbejder du med?

Jeg har både medansvar for vores egne sociale medier samt indholdet til sunrise.dk, og så selvfølgelig eksterne opgaver til vores kunder. Vi har mange forskellige kunder, derfor sætter jeg mig altid rigtig godt ind i kundens virksomhed, produkt og målgruppe. Hvad enten det er en NGO, bilproducent eller en B2B virksomhed så er det vigtigt at kunne forstå og sætte sig i målgruppens sted – også selvom jeg ikke altid er en del af den.

Hvad har været den største overraskelse?

Hvor hurtigt 24 timer kan gå. Selvom jeg har været vant til at arbejde meget ved siden af mit studie, så forstår jeg først rigtigt nu, hvorfor mange ønsker sig flere timer i døgnet. Det tager lidt tid, at finde en ny hverdagsrytme, og jeg synes endnu ikke, jeg helt har fundet den – selvom jeg har arbejdet for Sunrise i godt 8 måneder. Men jeg kan mærke, at det kommer mere og mere.

Hvad er det mest udfordrende ved at være ny i job?

Det mest udfordrende ved at være ny i job for mig var at finde min plads og troen på mig selv. Og så var det at omsætte al min viden til praksis. Jeg har aldrig leveret den samme løsning til nogen af mine kunder, for min viden skal altid omsættes forskelligt, alt afhængig af situation, produkt, kunde og behov. Det tog lidt tid at finde ud af, hvilke dele af min viden, der passede bedst på den specifikke kunde og case – og hvordan denne viden kunne tilpasses, så den gav størst værdi.

Noget andet er altid at tænke i effekt og resultat af det arbejde, jeg leverer. Man kan have nok så mange gode ideer, men når man leverer en løsning til en kunde, er det virkelig vigtigt at have tænkt igennem, om det, man udvikler, også kan give den ønskede effekt. Her synes jeg, at der i branchen er plads til forbedring. En god ide, er ikke altid nok. Man kan lave mange sjove og flotte kampagner, men målet skal være tydeligt. Det kræver ofte mere af kampagnen, end at den blot giver mange likes. Jeg er stødt på mange sjove eller flotte kampagner, hvor jeg ærligt har været lidt i tvivl om, hvad formålet med kampagnen egentlig var. Det, synes jeg, er synd. For hvad er effekten, når man som modtager sidder tilbage med en lidt diffus fornemmelse?  

Kan du holde fri, når du kommer hjem fra arbejde?

Min tid afhænger meget af deadlines. Kulturen på Sunrise er heldigvis ret fleksibel, men det er stadig svært for mig at lade være med at tjekke mails…mest fordi at det er spændende. Men jeg er blevet bedre til at lukke ned. Når jeg i hverdagen arbejder så meget med sociale medier, så kan jeg godt blive fyldt op på den konto. Jeg synes, det er spændende at være online på mit arbejde, så behovet for selv at ligge en Snapchat op af min søndagsbrunch er blevet mindre.

Hvad motiverer dig i dit arbejde?

Ansvar, udvikling, udfordringer og resultater. Da jeg blev ansat, var det med et ønske om at gøre Sunrise endnu mere digital ud fra en SoMe-betragtning. Jeg synes, det er fedt at se, at min viden har været med til at præge virksomheden og gøre mine kollegaer endnu klogere. Ligesom at de har gjort mig endnu klogere og givet mig ansvar og frihed til at udvikle mig. Og så er der heller intet federe end at have gjort en kæmpe indsats til en pitch – og så vinde opgaven. Jeg er jo et konkurrencemenneske.

Hvad er en god arbejdsplads for dig?

Det er faktisk det samme som det, der motiverer mig….et sted hvor der er plads til ansvar, udvikling, udfordringer og resultater…kombineret med den sunde kultur, hvor der er respekt for forskellighed. Men jeg kan også godt lide, at vi ikke blot tør udfordre hinanden internt, men at vi også tør at udfordre vores kunder.

Hvorfra suger du ny viden til dig?

Jeg har lavet en liste over gode nyhedssites om sociale og digitale medier på UNGKOMS Instagram:

Derudover er netværk, som nævnt mange gange før, en vigtig del. Jeg er b.la. en del af netværket 30SoMeThing bestående af 30 virkelig kloge digitale unge. Jeg er rigtig glad og stolt over at være en del af dette netværk. Ambitionsniveauet og vidensdelingen er virkelig høj, og jeg har stor respekt for dem alle. De har i dén grad givet mig ny viden og udviklet mig. 

Hvilke(n) fejl har du lært mest af?

Jeg startede i en nyoprettet stilling, og her var mange, der havde en mening om, hvad der var rigtigt og forkert i arbejdet med sociale medier. Det gjorde, at jeg i starten kom til at tvivle på min egen viden. Det, tror jeg, er meget naturligt, når man er ny i job og står over for andre, som har arbejdet i branchen i mange år. Men jeg sad med en helt unik viden inden for sociale medier, som de ikke havde – det var jo derfor, jeg var blevet ansat. Her skulle jeg fra start have stolet lidt mere på mig selv og troet på, at det, jeg sagde, var værdifuldt.

Har du afslutningsvis et godt råd til dem, der snart skal ud at ahve det første job?

Lav en strategi for din jobsøgning. Find ud af hvad du virkelig er god til og har lyst til – hvad kan du, som de andre ikke kan? Nørd dét. Se dig selv som et brand, dyrk det, og positioner dig. Og vær ærlig. Både over for dig selv og din kommende arbejdsgiver. Det helt normalt, at man som nyuddannet ikke er god til alt. Jeg synes, at der er for mange, der i deres jobsøgen pynter for meget på deres kompetencer. Det gør jobmarkedet for uigennemsigtigt – især for virksomhederne. Da jeg var til jobsamtale, var jeg ærlig omkring, hvad jeg var god til – og hvad jeg ikke var god til. Det er ingen skam, så længe du har lyst til at blive bedre og lære.

Kunne du lide, hvad du læste? 

Så gør dig selv den tjeneste at tilmelde dig mit nyhedsbrev. Så går du aldrig glip af et indlæg!