Da jeg hørte denne sang fra MPG, fik jeg slået benene væk under mig (seriøst, giv den et lyt). Det samme skete, da jeg Maria skrev til mig på LinkedIn. 

For hold nu fast, hvor har hun fart på. Eller det havde hun særligt i den periode, hvor hun skrev speciale OG arbejdede fuldtid som Marketing Koordinator for DIBS.  

Så her får du et indblik i Maria Pedersens første job, og vi kommer både omkring udfordringerne, fejlene og de største glæder.

God læselyst : )
/Simon

#MitFørsteJob

Faktaboks
Navn: Maria Pedersen
Alder: 25 år.
Uddannelse: Cand.ling.merc. i interkulturelle studier – CBS
LinkedIn: in/maria-pedersen-57391666

HVILKET JOB HAR DU?

Jeg arbejder som Marketing Koordinator for DIBS Payment Services. Da jeg startede som Marketing Koordinator, var jeg faktisk ikke færdig med at skrive mit speciale, men da jeg fik tilbudt jobbet, kunne jeg ikke sige nej. DIBS er en online betalingsudbyder, som tilbyder betalingsløsninger til både store og små webshops. Jeg sidder på det danske kontor ude i Ørestaden, men samarbejder ofte med vores svenske og norske kollegaer.

HVORDAN FIK DU DET?

Jeg har arbejdet i DIBS som Marketing Assistent på deltid i ca. 1,5 år. Jeg havde allerede som Marketing Assistent en masse ansvar og en rigtig god kemi med min daværende chef, som også har presset rigtig meget på for at få muligheden for at ansætte mig på fuldtid. Det er helt sikkert på baggrund af mit arbejde som Marketing Assistent, at jeg har fået jobbet.

HVAD FIK DIG TIL AT SIGE JA TIL TIL AT BLIVE MARKETING KOODINATOR?

Jeg sagde ja til jobbet, da jeg allerede var bekendt med organisationen og mange af de arbejdsopgaver jeg varetager i dag. Desuden har jeg i DIBS de bedste kollegaer og nok en del mere ansvar end jeg ville få tildelt, hvis jeg skulle starte forfra som nyuddannet i en ny organisation. Derudover blev jeg tilbudt en masse nye opgaver og ansvarsområder, og derfor var det for mig en naturlig udvikling at takke ja til jobbet.

HVORDAN SER EN NORMAL DAG UD I DIBS?

Der er aldrig rigtig 2 dage, som er ens. Jeg møder typisk kl. 09:00, hvor morgenkaffen lige bliver indtaget, og så bliver der ellers tjekket mails. Typisk har jeg et par møder i løbet af dagen, og ellers er min dag fyldt op med mange forskellige opgaver. Jeg er i en stilling hvor jeg både arbejder med ”klassisk marketing”, men også med digital marketing, content marketing og CRM, så der er mange forskellige slags opgaver i løbet af en dag. I dag har jeg bl.a. brugt tid på at skrive et blogindlæg til vores blog. I perioder kan der også være ét stort projekt, som fylder hele min kalender, og så er der andre opgaver, som må skubbes til side i perioden.

HVILKE ANSVARSOMRÅDER HAR DU?

Jeg har flere forskellige ansvarsområder. F.eks. er jeg ansvarlig for at skrive content til vores danske blog og for vores årlige rapport om dansk e-handel (som du kan hente her). Jeg er også ansvarlig for alt omkring vores danske webinarer og fungerer som ”vært” når vi kører live. Herudover arbejder jeg med nyhedsbreve, sociale medier, events, website, SEO, mm. 

HVILKE KUNDER/MÅLGRUPPER ARBEJDER DU MED?

Jeg arbejder både med store og mindre webshops på B2B-markedet. Herudover har vi også en masse partnere indenfor forskellige områder af e-commerce.

HVAD ER DET MEST UDFORDRENDE VED JOBBET?

Det mest udfordrende for mig lige da jeg startede var, at få min tid til at gå op i en højere enhed. Fordi jeg skrev speciale, og et døgn kun har 24 timer, krævede det en masse planlægning, og det er ikke altid lige sjovt at skulle hjem og skrive på sin opgave efter en lang dag på jobbet. Heldigvis var det kun for en periode, og jeg kan jo egentlig godt lide, når der er lidt fart over feltet. Set i bakspejlet, var det måske ikke den bedste måde at starte sit arbejdsliv på. Lige nu er det mest udfordrende, at vi ikke har nogen Marketing Manager. Det betyder, at jeg bliver kastet ud i en masse nye opgaver, men også at jeg udvikler mig virkelig meget og får tildelt en masse ansvar.

HVAD MOTIVERER DIG I DIT ARBEJDE?

Det, der motiverer mig mest, er resultater. At få god respons på hårdt arbejde til et event, eller at se at mine blogindlæg bliver læst af rigtig mange, det er den fedeste følelse. Når f.eks. vores e-handelsrapport er trykt og får en masse presse, så kan man kun blive stolt af sit arbejde. Glade kunder og kollegaer er også en stor motivationsfaktor.

FÅR DU MULIGHED FOR AT BENYTTE DINE SPIDSKOMPETENCER?

Jeg har rig mulighed for at udnytte de kompetencer, som jeg har med mig fra CBS. Da jeg er i berøring med mange forskellige områder af marketing og kommunikation, har jeg både mulighed for at bruge det, jeg har lært på min uddannelse og i mit studiejob, men får også hele tiden nye kompetencer. Jeg tror, det er vigtigt, at man forsøger at suge så meget ny viden til sig som muligt. Jeg forsøger altid at lære af mine dygtige kollegaer og springe ud i nye projekter.

HVILKE(N) FEJL HAR DU LÆRT MEST AF?

Perioden, hvor jeg var presset af speciale og et fuldtidsarbejde, har lært mig sindssygt meget. Det har både lært mig, hvor meget jeg kan presse mig selv, men også at det er okay at stoppe op og sige fra. Jeg tror måske, jeg havde lidt for meget fart på og glemte, at jeg havde resten af livet til at arbejde. Nu tager jeg lidt mere tingene som de kommer, og tror på, at gode ting nok skal ske med tiden.

“Din personlighed og din erfaring vil ofte være det, som giver dig drømmejobbet.”
 

HAR DU AFSLUTNINGSVIS ET RÅD ELLER NOGET, SOM DU VILLE ØNSKE, DU HAVDE VIDST MENS DU STUDEREDE?

Det er ikke jordens undergang, hvis du får én dårlig karakter. Det er en rigtig god idé at få noget erfaring fra et studiejob – det giver dig både et godt CV og et godt netværk. Din personlighed og din erfaring vil ofte være det, som giver dig drømmejobbet.