Christina Lagoni er, ligesom jeg, fra den østjyske havneby Fredericia. Indtil for et halvt år siden kendte vi ikke hinanden, men skæbnen førte os for en kort stund sammen i et københavnerbaseret fritidsprojekt tidligere i år, hvor Christina var redaktør og jeg skribent for Talentguiden.dk. I dag arbejder hun i skønhedsbranchen som Product Manager ved GOODIEBOX og står for denne uges gæsteindlæg til #MitFørsteJob

 

Faktaboks
Navn: Christina Lagoni
Alder: 24 år
Uddannelse: BSc. virksomhedsstudier og journalistik, RUC
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/christina-lagoni-9a3a3696

Hvilket job har du? 
Jeg er Product Manager hos GOODIEBOX, som er et koncept, hvor vi sampler skønhedsprodukter til tusindvis af danske kvinder, som modtager boksen hver måned. Jeg er netop startet i denne stilling, og forinden har jeg sammen med min makker, Camilla, stået for vores sociale medier siden januar.  

Hvilke ansvarsområder har du?
Social Media-delen var rimelig klassisk udformet – eksekvering på Instagram, Facebook, blog og Snapchat, community management, som har meget stor prioritet hos os. Derudover at arbejde med den overordnede strategi og lave rapporteringer. Product Manager-stillingen er noget anderledes. Helt enkelt er jeg sammen med det øvrige sourcing-team med til at sammensætte hver enkelt GOODIEBOX, hvor jeg så har kontakt til både danske og internationale leverandører. Jeg er altså gået fra B2C til B2B. Og så har jeg også nogle business-orienterede PR-opgaver.

Hvordan fik du det?
Hvis jeg skal starte med jobbet som Social Media Manager, skete det gennem en ganske almindelig ansættelsesproces. Jeg kom direkte fra et praktikforløb hos kommunikationsbureauet RelationsPeople, hvor jeg havde arbejdet en del med sociale medier. Det var en studenterstilling, men efter første semester på kandidaten fandt jeg ud af, at jeg slet ikke var et sted, hvor jeg var klar til at læse igen efter praktikken. Heldigvis syntes min chef, at det var en god idé, at jeg gik op i tid. Efter et par måneder med fuldtid på social media, blev jeg spurgt, om jeg ville træde ind i vores sourcing-team.

Hvad fik dig til at sige ja til jobbet?
Jeg vidste med det samme, at jeg ville sige ja, selvom det betød, at udsigten til en kandidatgrad blev sat på hold på ubestemt tid – her taler jeg om stillingen som Product Manager. Jeg elsker at arbejde i skønhedsbranchen, og udsigten til at arbejde med eksterne partnere var afgørende for at sige ja. Det kan måske lyde lidt kliché, men det har også haft stor betydning, at jeg har nogle fantastiske kollegaer hos GOODIEBOX.

Hvordan ser en normal dag ud?
Lige nu er jeg lidt i limbo mellem de to roller, men som Social Media Manager var det allerførste, jeg gjorde, at åbne contentplanen – klart det vigtigste redskab overhovedet, særligt når vi er to om det. Derefter tjekker jeg de planlagte opslag – læser dem igennem, tjekker tidspunkt osv. Så samler jeg op på kommentarer fra dagen før. Derfra går dagen primært med at producere – altså tage billeder, skrive blogindlæg, filme video og redigere. Og så går der ikke en dag uden, at jeg taler med Camilla, som jeg har delt ansvaret med indtil nu.

Hvilke stakeholders/målgrupper arbejder du med?
Vores målgruppe for vores produkt er danske kvinder, som interesserer sig for beauty. Når vi kommunikerer til dem på for eksempel Facebook og Instagram, har vi i den grad fokus på at opbygge et community. Derfor vil man også finde en masse indhold, der går udover vores produkt. I den nye stilling beskæftiger jeg mig med kosmetikvirksomheder og distributører, men jeg ser det som en kæmpe fordel, at jeg har været meget tæt på vores medlemmer og derved kender deres præferencer rigtig godt.

Hvad har været den største overraskelse?
Sociale medier er virkelig spændende og frustrerende på samme tid. Det tror jeg egentligt, at alle, der har beskæftiget sig med det, kan skrive under på. Du kan bruge en hel dag på at filme og lave noget, du selv synes, er pissefedt, men andre er totalt ligeglade – så kan du dele et billede af en hundehvalp, og så får man 500 likes. Derfor synes jeg nu overhovedet ikke, at man skal lade være med at bruge tid på at lave det tidskrævende kvalitetsindhold!  

Hvad er det mest udfordrende ved at være ny i job?
Der er mange udfordringer, fordi der er mange nye ting at forholde sig til; for mig har det dog mere handlet om at finde sin identitet i at være ”voksen”. Hvad er en pensionskasse? 😉 Jeg har ikke været den mest flittige studerende, det er vist ingen hemmelighed. Og jeg har i 3,5 år haft dårlig samvittighed over, at jeg burde have læst mere, end jeg gjorde. Det er en kæmpe lettelse, at det er afviklet, og jeg kan fokusere på at lave noget, som er pissefedt (også når det er svært og hårdt).

Hvad motiverer dig i dit arbejde?
Jeg synes virkelig, at jeg har været heldig at lande, hvor jeg er landet – ikke fordi jeg er kommet sovende til det – men fordi #mitførstejob ikke bare er et springbræt… noget jeg bare skal have på cv’et. Det er en branche, et produkt og en arbejdsplads, som er lige mig, for at holde det på beskedent jysk. Det er motiverende at være en del af en ung virksomhed, hvor der er masser af tillid og kreativ frihed.

Hvad er en god arbejdsplads for dig?
Jeg trives ikke, når jeg ikke bliver mødt med tillid. Så går jeg lidt i baglås – ikke en særligt flatterende egenskab, det ved jeg, men i de tilfælde prøver jeg virkelig at projicere og sætte mig i andres sted, og jeg er blevet bedre til at håndtere det. Nu svarede jeg lidt på spørgsmålet ved at beskrive det modsatte – men noget så banalt som ”frihed under ansvar” og nogle gode kollegaer er nok nummer 1 og 2 på listen.

Får du mulighed for at benytte dine spidskompetencer?
Jeg er ikke så begejstret for ordet kompetencer, da jeg ikke rigtig mener, at man kan tale om kompetencer, før man har en vis mængde erfaring kombineret med viden. Men mit job giver mig i høj grad muligheden for at sætte både min teoretiske viden og tidligere praktiske erfaringer i nye perspektiver – og jeg lærer hele tiden nye ting. Jeg troede da for eksempel inden, at jeg havde ret godt styr på, hvilke skønhedsbrands der fandtes på markedet. Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg nok kun havde kendt til en promille.

Hvilke(n) fejl har du lært mest af?
Uh, der har været mange fejl undervejs. Mange har særligt været et resultat af, at jeg nok ikke er så struktureret af natur – jeg har dog lært værdien af gode mappesystemer og en opdateret kalender. Derudover har jeg tidligere haft en overbevisning om, at jeg kunne gøre alting bedre selv. Det er i hvert fald en kæmpe løgn og en indstilling, jeg har lagt på hylden.

Har du afslutningsvis et godt råd til dem, der snart skal ud at have det første job?
Der er mange andre, der kan give bedre råd, end jeg kan. I stedet vil jeg komme med en opfordring til at være god til at rose de folk i din omgangskreds, som du synes, laver noget fedt. ”Hold nu ferie, en led podcast du har lavet der” eller ”Jeg forstår virkelig godt, at du har fået en milliard i funding til din start-up. Fedt koncept” 😉